27.02.2020
Som led i en strategisk markedstilpasning fokuserer Belong Group sin nordiske forretning og styrker de synergier og kompetencer, som bureauet har gennem Egmonts ejerskab.
Belong i Danmark flytter ind til Egmont Publishing på Østerbro, og den nordiske forretning vil fremover være centreret omkring Belongs kontorer i København og Stockholm. I forbindelse med den nye strategi lukker den norske del af bureauet, ligesom der vil ske en reducering i antallet af medarbejdere i Danmark.
"Resultatmæssigt var 2019 ikke et tilfredsstillende år for Belong. Vi vandt nogle store kunder og udviklede gode kampagner, men vi har også mærket et behov for at fokusere forretningen. Derfor samler vi nu vores kræfter omkring en række nøglemedarbejdere og flytter ind til Egmont Publishing. Ved at rykke tættere på Egmont forventer vi at kunne skabe synergier, der kan styrke vores position og ikke mindst gavne vores kunder," siger Ditlev Ahlefeldt-Laurvig, adm. direktør i Belong Group.
Forretningsfokus for Belong er fortsat at være et nordisk bureau med hovedkontor i København og et kontor i Stockholm, der huser Belong Sverige og produktionsselskabet Belong Studio. Det finske marked vil Belong dække fra Stockholm ved hjælp af finsktalende medarbejdere, og i Norge vil tilstedeværelsen fremover ske via strategiske partnerskaber bl.a. med andre Egmont-ejede bureauer.
Belong Group er ejet af Egmont Publishing og blev i 2017 skabt som en fusion af de to bureauer Very og Patchwork. Siden fusionen har Belong haft fokus på løsninger, der tager udgangspunkt i indsigter i online-communities og på indhold af høj kreativ kvalitet, som bureauet selv producerer in-house.
For et år siden blev Belong bl.a. kreativt leadbureau for Procter & Gamble Nordic, og siden har bureauet arbejdet på nordiske kampagner for Pampers, YES, Oral-B og Gillette. Blandt Belongs andre kunder tæller YouSee, Danica Pension og Jägermeister, ligesom bureauet sidste år stod bag lanceringskampagnen for VW California, der indtil videre har indbragt bureauet en Epica Sølv.
"Netop vores communitytilgang har været meget interessant for flere af vores kunder, da det giver dem en dybere indsigt i målgrupper, som i dag ikke længere kan inddeles i traditionelle demografiske segmenter, men snarere er defineret ud fra et kultur- eller interessefællesskab online," siger Ditlev Ahlefeldt-Laurvig.
Egmont Publishings adm. direktør, Klaus Høeg-Hagensen, ser frem til, at Belong bliver en del af et nyt bureausetup på Østerbro, der i forvejen huser et af koncernens andre bureauer, Egmont Creative.
"Vi er ikke lykkedes med at finde det rette strategiske setup til Belong, og derfor har en tilpasning desværre vist sig nødvendig. Desværre har vi også måtte konstatere, at Belongs resultatet for 2019 ikke har været tilfredsstillende. Men vi støtter fuldt op om den nye strategi for bureauet, som vi tror samlet set kan gavne både Egmont, Belong og vores kunder," siger Klaus Høeg-Hagensen.
Udover Egmont Creative og Belong har Egmont seks andre nordiske bureauer i porteføljen.
Belong i Danmark har i forbindelse med den nye strategi sagt farvel til otte personer, som ikke flytter med i det nye setup hos Egmont Publishing. Belong Danmark flytter til Egmont Publishing i slutningen af marts.